söndag, december 18, 2011

Snö blandat med kola

.....och bort var helgen, vad brukar de två dagar går forta.
Jag tror nog att en stor del av Sverige har stått i köket i helgen eller hur?
Så som jag i alla fall läste på många olika blogg var det en del som har kokat karameller och gjord annat gott till den stora dagen.
Vi har fått granen på plats, barnen har klädd den och sedan har vi gjord 2 olika sorters kola och knäck. Jag säger bara mmmm, som små änglar på tungan.
Sedan har vi tagit en promenad när det snöade, det kom inte mycket men marken blev lite vit.
Barnen var helt utan sig och fick dessutom gjord sin första snöboll. Mellan dottern ville bevara snöbollen i frysen för att förvara den, krama den då och då och kanske bygga vidare på den om det skulle komma ny snö.

Den nya vecka kommer att bli fullspacklat med allt det sista som ska göras.
Solavslutning, sportavslutningar, jag har några klappar kvar att köpa och de sista paketen ska levereras till olika kunder. Sedan får man inte glömma att nämna att vi behöver storhandla och fixa maten. Med en stor familj behöver man en del mat, det blir nog en vagn(eller två) med en berg på toppen, ler. Jag blir nog inte poppis vid kassan när det redan står en lång kö.

På bilden ser ni igen de små vaxade malusäpplen och sedan har jag knutit ordet x-mas av gamla schabloner på en glaskruka. Mini granen på rot(lånad från skogen) står i en glaskruka och där har jag virat en gammal notblad runt.
Jag önskar er en skön vecka, lycka till med det sista.
Varm kram Gerda



Wat gaat zo´n weekend toch snel he, voordat je het weet is het weer voorbij.
Wij hebben eindelijk een kerstboom gekocht en die hebben de kinderen vol plezier op mogen tuigen. Om de doos met ballen en al dat andere leuke spul uit te mogen pakken was op zich al een feest.
Ik heb ze lekker hun gang laten gaan en natuurlijk vinden zij het de mooiste boom van de hele wereld, prachtig toch?
We hebben lekkere kerstsnoepjes gemaakt en hebben lekker aan gekeuteld.
Toen kwamen er witte vlokjes uit de hemel vallen en moest de hele gemeente naar buiten om de sneeuw van dichtbij te bekijken. Het was even wit en de kinderen hebben hun eerste sneeuwbal kunnen maken en nu is het al weer weg dus.
Korte vreugde maar iets is niet niets zullen we maar zeggen.

Komende week wordt nog een druk weekje met de voorbereidingen voor de kerst, de laatste bestellingen moeten nog de deur uit, we hebben op de school van de kinderen nog een kerstfeest, ik moet nog wat kadootjes hebben voor als we naar Nederland gaan en dan moet ik nog groots in gaan kopen voor de kerstdagen. Wij zijn al een grote familie en we krijgen na de kerst ook nog gasten dus er moet wat op de tafel komen.
Ik vindt het altijd wel leuk om nieuwe recepten uit te proberen en wat met eten te experimenteren dus we verzinnen wel wat.

Nou fijne week allemaal.
Liefs uit Zweden.

6 kommentarer:

  1. Hahaha...wat leuk, je hebt ook een taxus! Ik ook! Hij stond in onze voortuin, een zaailing.Ik hoop dat hij overleefd, dan kan hij in de achtertuin. Na de Kerst he! En je mooie waxappeltjes!
    Jullie hadden sneeuw?? Wat leuk voor de kids he! Even voelen hoe het is!

    Nee wij hadden eerst zon, en toen regen,en daarna ook een sneeuwbui.Maar die bleef toen natuurlijk niet liggen! Dat snap je!!
    Och ja, we blijven hopen he!!

    Fijne week. En ren jezelf niet voorbij!!!

    Liefs Thea ♥

    SvaraRadera
  2. Jag har varken städat eller lagat julmat än, jobbar imorgon men sen är jag ledig. Jättefina bilder här hos dig. Lilla vovven föddes med en kal fläck utan päls på huvudet, det är den dom sytt ihop.
    Ha en mysig julvecka
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  3. Heerlijk om die eerste sneeuw te voelen, hoer was gisteren even sneeuw, maar ja dat was snel verdwenen.
    Druk die laatste week, op school, thuis, iedereen wil aandacht...doe rustig aan, tijd nemen voor jezelf...
    Geniet ook van het kerstfeest van de kids.

    Lieve groetjes,
    ♥Eefie

    SvaraRadera
  4. Hej fina du!

    Vad många inlägg jag har missat hos dig, jag ska sätta mig och läsa ikapp när jag skrivit färdigt det här. Man får sån inspiration av dina vackra bilder, jag kan behöva en stor dos för julkänslan vägrar infinna sig!

    Jag har också rätt mycket kvar, men hoppas på att hinna fixa lite den här veckan. För några veckor sedan lovade jag i ett mycket svagt ögonblick en kompis att hjälpa henne och hoppa in och jobba lite extra före jul (om det skulle behövas). Nu visar det sig att det behövs och hon vill att jag jobbar onsdag, torsdag och fredag kväll den här veckan! Iiiihhhhh..... hmm... men lovat, är lovat ;-).

    Ha en fin julvecka!

    Många kramar
    Bitte

    SvaraRadera
  5. Vilket vackert pynt, så rustikt! Jag har inte gjort så mycket nytt i år bara tagit fram det gamla och gjort precis som vanligt.
    Men vad tråkigt att tösen lyckades få tag i din mobil och stoppa den i micron. Barn kan vara lite för uppfinningsrika ibland. Du får försöka vara tacksam att inget annat än micron o telefonen blev förstörd. Kram /Therese

    SvaraRadera
  6. Sneeuw is leuk voor kinderen. Jammer voor ze dat het alweer snel weg was, maar er zal zeker meer vallen bij jullie. Hier niet, hoop ik ;-)
    Ik wil jullie alvast een fijne kerst wensen en een leuke vakantie in Nederland.
    groetjes,
    Marianne.

    SvaraRadera